Poutní místo Panny Marie Pivínské
Opat Pavel Václavík daroval 8.10.1745 pivínskému kostelu obraz P. Marie, který byl v roce 1753 umístěn nad svatostánkem. Milostný obraz Panny Marie s Ježíškem vzbudil v Pivíně i širokém okolí hlubokou mariánskou úctu. Procesí k Pivínské P. Marii chodila od jara do podzimu. Nejvíce jich chodilo 8. září, kdy se slaví svátek narození P. Marie. Tento svátek se pak ustálil jako hlavní a později jediná pivínská pouť.
Na žádost faráře P. Viktora Brlici ustanovil papež Pius IX. 13. 7. 1864 pivínskému kostelu na věčné časy udílení plnomocných odpustků na svátek sv. Jiří, ve svátky Početí, Narození P. Marie, Zvěstování Páně, Očišťování a Nanebevzetí P. Marie.
Pří severní straně našeho kostela je postavena kaplička Panny Marie, která byla k r. 2000 zrenovovaná a je vzorně udržovaná dobrými lidmi, kterým zajisté patří naše poděkování!
Příběh obrazu Panny Marie
Příběh milostného obrazu P. Marie je spletitý. Zpráva o tom, jak se
obrázek dostal do pivínského kostela, se dochovala v latinsky psané
listině, jejímž autorem je Adam Ernest Ruebner, kronikář kláštera
Hradisko. Ten v ní 20.8.1753 zaznamenal svědectví sedmi premonstrátů ze
Svatého Kopečku o tom, co jim vyprávěl emeritní profesor, doktor
teologie a kanovník Oto Jan Desper, bývalý majitel obrazu P. Marie.
Zestručnělý text je v knize J. Opletala Z minulosti Pivína:
Za
panování císaře Leopolda I. byl ubytován ve Vratislavi setník zbožného
ducha, ctitel a rozšiřovatel úcty mariánské. Vojín tento doprovázen
družinou, vyjel si kdysi za město. Za městem na lukách zaslechl hluk a
když pozoroval zástup, z něhož vycházel hluk, seznal, že jsou tam i jeho
podřízení. Aby se přesvědčil, proč tam dlí a jaká je hluku příčina,
přiblížil se s družinou a uzřel jinověrce vyfukovati šípy z dutých
trubek do obrazu na stromě zavěšeného. Činil tak dílem ze zábavy, dílem
ze zlomyslnosti. Setník rozehnav zástup, sňal obraz představující P.
Marii se stromu, ukryl na svém srdci a odkvapil. Od toho okamžiku byl
ctitelem obrazu, zavěsil si podobu Rodičky Boží s děťátkem do své
komnaty a denně se tu modlíval. Na rozkaz představených odstěhoval se do
Olomouce a ubytoval se v hospodě U zlatého koníčka, patřící otci
jmenovaného mnicha Despera. V Olomouci se setník dlouho nezdržel, dostal
rozkaz táhnouti do Uher. Aby drahocenný obraz ve válce nepřišel k úrazu
a nestal se kořistí nevěřících, svěřil jej hostinskému, jenž byl
horlivým ctitelem Matky Boží. Hostinský za nějaký čas dostal zprávu, že
setník u Budína padl. Od jeho smrti stal se pánem obrazu hostinský a
zůstal navždy ctitelem jeho. Kdykoli potřeboval pomoci, vždy se utíkal
před obraz mariánský a dosáhl jí. Kdysi se rozpoutal na blízku hospody
oheň a bylo se obávati, že vyhoří. Plameny hrozily již budově, ale náhle
na přímluvu Panny Marie, k níž se utekl, oheň přestal. Hostinský zemřel
a milostný obraz zdědil po něm jeho syn P. Otto Desper, který jak v
duševních, tak tělesných potřebách, utíkal se k P. Marii a vždy prý byl
vyslyšen. Často míval k bratřím řeč, kterou i ctí svou kněžskou
dotvrzoval, že podivných věcí od obrazu získal, což jistě by neříkal,
znám jsa svou zbožnou povahou, kdyby tomu tak nebylo. Když Otto Desper
zemřel, daroval opat Pavel Václavík obraz pivínskému kostelu dne 8.
října 1745.
Jak uvádí V. Horák v knize Pivín (Historie a
současnosrt obce), 13.3.1753 požádal vřesovický farář Martin Winkler
biskupský úřad o svolení k umístění milostného obrazu P. Marie nad
oltář. Z kostela sv. Jiří se tak stává i poutní místo k Panně Marii.